14. DECEMBER
Matt 11,3: »Er du den, som kommer, eller skal vi vente en anden?«
Johannes Døber er blevet smidt i fængsel, fordi han har kritiseret kong Herodes for at have brudt ind i sin brors ægteskab og giftet sig med hans kone. Det er jo klart imod Guds sjette bud: Du må ikke bryde et ægteskab!
Johannes har profetens vanskelige opgave at forkynde sandheden, samtidig med at han skal berede vej for Messias. [fans stærke forkyndelse af dom har det ene formål: at forberede vejen for Ham, som skulle komme fra Gud og vende tiden for Israels folk.
Men nu er Johannes blevet overfaldet af tvivl i fange- kælderen: Er Jesus virkelig den ventede Messias? Eller skal de vente en anden? For Jesus spiller jo ikke med musklerne. Gør du i det hele taget noget, Jesus?
Hvad gør du egentlig, Jesus? spørger vi også somme tider, når livet ikke former sig, som vi havde drømt om. Så kan tvivlen komme, også selv om vi bekender os som troende.
— Jesus, gør det nogen forskel at tro på dig?
Jesus svarer med at repetere, hvad Johannes godt kender i forvejen. Hvad han har set og hørt om Jesus. Er det så nok for Johannes? Og er det svar nok for os i vores tvivl og anfægtelse og dagligdags vanskeligheder at få repeteret, hvad Jesus gør og siger? Ja, er det nok at få evangeliets ord forkyndt en gang til? Også nu i et nyt kirkeår?
Når vi spørger til Jesus, så får vi ikke løsning på alt eller sejr i alt. Lige så lidt som Johannes. Ikke fordi Jesus ikke holder, hvad Han lover, men fordi Han ganske enkelt ikke altid er, som vi forventer.
Johannes slap ikke ud af fængselet, og vi slipper heller ikke altid udaf vore forskellige fangenskaber. Men Guds løfte står fast: Se, jeg sender min engel foran dig, han skal bane din vej for dig!«
Jesus er de hjælpeløses Hjælper!

Jeg lå i bånd og fængsel,
du førte mig herud,
jeg stod i spot og trængsel,
da tog du mig til brud ...       
 (fra DS 86,3)