13. DECEMBER
Matt 25,10: »Men da de var gå et hen for at købe, kom brudgommen, og de, der var rede, gik med ham ind i bryllupssalen, og døren blev lukket.«

Du kan dele din tro og dit håb med andre. Du kan bevidne, hvor meget det betyder at være kristen! Og den glæde kan og bør vi dele med andre. For det er jo sådan, evangeliet udbredes. — Men modtagelsen af evangeliet og af den tro og det håb, som Gud tænder i os med sit ord, kan vi ikke dele med andre! Evangeliet kræver dit personlige engagement. Pladsen ved Himmerigets festbord, som Gud har bestemt for dig, er for dig og ingen anden.
Men pas på den, for du kan miste den
Kristendom er ventetid! At være kristen er at vente! Vente på bønnesvar, vente på klarhed, vente på glæde, vente på den dag, hvor alt bliver nyt. Vente, fordi vores Himmelske Brudgom, Jesus Kristus, vil modne os til høst! Og vente, fordi vores Himmelske Brudgom skal hente sig en stor menighed ud over den ganske jord, før Han begynder den evige fest!
Men så kommer Han. Ventet af alle døbte og troende. For vi har jo fået den store ære og glæde at være inviteret med til den evige fest! — Og hvor Jesus glæder sig til den dag! Som brudgommen glæder sig til at modtage sin brud! Dét får Ham så også til at tale om nødvendigheden af, at vi er vagtsomme, agter på tidens tegn og har det åndelige beredskab i orden.
»Våg derfor,« siger Jesus. Vær klar, selv om ventetiden bliver lang! For når festen begynder, er det for sent at forberede sig. Himmerigets dør bliver lukket i til glæde indenfor — men også til forfærdelse udenfor.
Den eneste, som kan stykke frelsen ud til andre, er Jesus! Dét gjorde Han i rigt mål til jul, påske og pinse. Derfor er du talt med i Himlen! Og Herren længes efter at vise dig Himmerigets evige glæde.

Vor brudgom ej længe nu borte vil blive,
o, køber dog olie, triner på vagt,
ej mere vor kristendom lunken at drive,
men altid at våge, som Jesus har sagt!  
(fra DS 272,3)